Kodex mládeže a plán rozvoje mládeže
Filozofie a kodex mládeže MFK Vyškov
1. Organizace sportovní činnosti a vytvářet pro ni náležité ekonomické podmínky
2. Vytvářet možnosti pro využívání svých sportovišť z řad mládeže a veřejnosti
3. Vytvářet pokud možno co nejširší základnu mládeže
Dlouhodobý trénink mládeže
Cesta na samý vrchol je, ale nesmírně dlouhá, časově náročná, plná odříkání a povinností. Ale svého snu dosáhne jeden z mnoha. Několikrát v týdnu je hřiště plné dětí od těch nejmenších až po dorostence. Vychovávat hráče není jen o tom přivést dítě na hřiště. Stojí za tím náročná mravenčí práce trenérů, ale i zapálení a trpěliví rodiče, kteří nesou i nemalé břímě časové a finančník úspěchu ve výchově mládeže můžeme dojít pouze spojením kvalitní práce trenérů od základny až po dorost, podporou rodičů, spolupráci s MFK Vyškov s.r.o. sponzory a především podporou Města Vyškova.
Důležité je dodržovat pravidla a systematická příprava. O tom, jestli budou tréninkové hodiny zúročeny, rozhoduje také to, jak je dlouhodobý trénink postaven (kdy a co se v tréninku dělá a kolik a s jakou intenzitou).
Sportovní příprava dětí je specifický tréninkový proces, který se velmi výrazně odlišuje od tréninku dospělých. Hlavní cíl přípravy v dětském věku je vytvořit předpoklady pro pozdější trénink a výkon. Z tohoto důvodu je důležité využít všech znalostí o tréninku dětí a dbát, aby nedošlo k poškození dítěte, jak po stránce fyzické, tak po stránce psychické. Pravidelná tréninková činnost začíná v některých sportovních odvětvích již v 5 letech věku dítěte, a proto je nutné, aby se trenér vyznal a dodržoval zásady sportovní přípravy dětí.
Fotbal je sport, který vyžaduje od hráče mnoho předpokladů a řadu složitých dovedností. Kromě dobré koordinace pohybu by měl mít i technické znalosti a respektovat taktiku. Moderní fotbalista by měl také mít smysl pro kolektivní hru. Důležité je široké periferní vidění, rychlost, cit pro brankové situace, předvídavost i obratnost.
Klubové vedení
1. Dodržuje pravidla a řády FAČR,včetně filozofie rozvoje mládežnického fotbalu
2. Podporuje programy určené pro děti, trenéry, rodiče
3. Komunikuje s trenéry, vedoucími mužstev, případně s rodiči a je připraveno řešit problémy v průběhu ročníku
4. Dodržuje program fair play v duchu sportovního soutěžení
5. Podporuje trenéry na vzdělávacích programech a zdůrazňuje důležitost těchto programů
Trenéři
1. Vítězství v mládežnické kategorii není to nejdůležitější - jde o radost a potěšení
2. Musí být správným příkladem pro své hráče – rozdávání zasloužených pochval při dodržení poctivosti, férovosti a důstojnosti.
3. Organizaci tréninkové jednotky pro danou kategorii – vést děti týmové spolupráci
4. Zaměření na techniku a dovednost – kondice je vedlejší produkt (agilita, koordinace, rychlost, sílá rovnováha.
5. Všem nominovaným hráčům poskytne přiměřenou a pravidelnou možnost zapojení se do zápasu - s dětmi jedná přiměřeně jejích fyzickému a psychickému stavu a případné problémy vždy konzultuje s rodiči.
Hráči
Hrají fotbal pro potěšení – pracují tvrdě na zlepšování svých dovedností – buď týmovým hráčem
Trenér mládeže MFK Vyškov
Jaroslav Liška
--
PLÁN ROZVOJE MLÁDEŽE MFK VYŠKOV
Rozvoj a zkvalitnění celého tréninkového procesu v rámci naší KA bude do budoucna vycházet ze současného trendu moderního pojetí herního výkonu ve všech fázích hry. Z tohoto pohledu vzrůstá význam základního individuálních, ale i týmových herních dovedností. Rychlé zpracování míče, obcházení, přihrávka, střelba, výběr místa. Nedílnou součásti je prohlubování pohybových, kondičních a obratnostních schopností. Jejích zvládnutí je předpokladem pro rychlou a tvořivou součinnost celého týmu. Klademe jen důraz také na prevenci, zdravotní, péče a celkový přístup hráčů k fotbalu.
Plán metodického rozvoje v jednotlivých kategoriích KA vychází z klubové koncepce, kterou máme na stránkách MFK Vyškov, včetně kodexu. Jasně také definujeme náš postoj k otázkám ochrany dětí a rasové rovnoprávnosti.
Trenéři používají software XPS pro evidenci zápasové a tréninkové činnosti a zpracovávají si měsíční tréninkové plány s návaznosti na tréninkové jednotky. K tomu probíhají 3x do roka porady a jedenkrát do roka školení v programu XPS pro trenéry. Jedenkrát měsíčně metodické schůzky s trenéry jednotlivých ročníků.
Do této činnosti máme zájem daleko víc zapojit i další kluby ve spádové oblasti v našem regionu a postupně do tohoto systému zapojit i základní školy, kde pořádáme náborové akce. Snažíme se přilákat do našeho klubu pohybově nadané děti. Naše mládežnické týmy hrají pravidelně soutěže FAČR. ¨
Snažíme se zkvalitňovat a stabilizovat chod celé mládeže. Naše trenérské realizační týmy mají trenéry s odpovídajícími licencemi. Náš klubu bude pomáhat trenérům ve vzdělávání které dávají naším trenérům nové podněty pro jejích práci. Naší snahou je vytvářet dobré zázemí pro práci trenérů, včetně vybavení na trénink, pomůcky, oblečení, kabiny, sociální zařízení a další zlepšování. Pořádáme letní fotbalový kemp pro děti na stadioně ve Vyškově. Zajištujeme semináře pro hráče psychologické, a i pro trenéry a metodické semináře. Perspektivní hráči od nás odchází do vyšších soutěží a většina naších hráčů nastupuje u nás v mužské kategorii. V neposlední řadě se nám podařilo ve všech věkových kategorií hrát důstojnou roli v daných soutěžích, ale především hráči projevovali radost ze hry. To nám potvrzuje, že jdeme správnou cestou. Samozřejmě, že je pořád co zlepšovat a jednou z věcí, kterou chceme práci naších trenérů dostat dále je spolupráce s trenéry prvoligového klubu Sigma Olomouc a Baník Ostrava a druholigového ARTISU BRNO. Daří se nám i na náborech dědí dostávat k nám do klubu holky mezi kluky. Budeme se snažit, aby si trenéři zvyšovali úroveň vzdělání na úrovni licence UEFA, B“ a někteří naší trenéři na licenci UEFA, A“
Skauting je dnes již neodmyslitelnou součástí každého klubu, který chce fungovat na úrovni KA. V rámci možností našeho klubu, tak využíváme ke skautingu naší spolupráci s kluby v našem regionu ale i v některých případech i mimo něj. Daří se nám vyhledávat talentované hráče ve všech věkových kategoriích. Klubům a hráčům můžeme nabídnout přestup do školního zařízení s rozšířenou výukou tělesné přípravy a nepoměrně kvalitnější tréninkové podmínky pod vedením trenéra UEFA A licence.
Technické zázemí
Klub a město Vyškov nadále pracuje na modernizaci hracích ploch a zázemí pro mládež.
Metodika
Základní principy hry
Rozvoj pohybové průpravy, dril HČJ (klička, střelba, přihrávka, převzetí)
Útočný fotbal
Bráníme a útočíme společně, přesouváním do těžiště hry, zavíráním hry
Hodně běháme, výběr místa práce s prostorem, nabídka proti míči a do náběhu
Rychle přepínáme z obrany do útoku a naopak. Synchronizovaný pressing ( odebírání míče bez faulů) Snaha o rychlé zakončení po zisku míče. Není daný systém, jak máš hrát 4:3:3 nebo 4:4:2, záleží na tom, co bude nejlépe vyhovovat hráčům co máte k dispozici.
Jednotlivé kategorie Pro všechny platí, že nehodnotíme výsledek nýbrž individuální výkon. Jde o zlepšování jednotlivých hráčů. Každá kategorie má daná specifika tréninků. U mládežnických kategorií zaměření na rozvoj základních pohybových dovedností, individuální techniky. Hráče v utkání co nejvíce střídáme. Ve dvanácti letech nedokážeme určit kdo to nakonec dotáhne nejdále. Vliv na mládežnická utkání má totiž síla a velikost hráče. Není to totéž, co talent. Praktikování stejných principů hry.
Školička děti 5 let Všestranná pohybová připravenost, rozvíjení pohybu základní gymnastická, pohyblivost kloubů atd. rozvíjení přirozených pohybových schopností a koordinace. Práce s míčem č.1 nebo č.3 Tyto kategorie trénují výhradně na přírodní trávě, zábavně – herní forma tréninku. V tomto věku nehrát např.5:5,4:4 výsledek – klubko hráčů. Ideální hrát jeden na jednoho nebo max dva na dva. U mládeže se nebavíme o týmu, ale o dětech a jejích individuálních potřebách. Každý hráč má svůj míč, menší míč práce s míčem 80% hry 1:1,2:2 plocha 20x 10 metrů pohybové hry, slalomy, kužely, překážky, žebříky, koordinace, stabilita.
Předpříprava U6-U7 let Hrají turnaje a utkání které si v rámci okresu a kraje domlouváme s kluby. Tréninkový proces je zaměřen na hry 1:1,2:2 Rozvoj širšího pohybového základu. Individuální dovednosti všestrannost, pohybové hry, slalomy – cvičení vlastního těla – nutit hráče používat obě nohy 80% hry 1:1,2:2 plocha 25x15 metrů. HČJ přihrávka, zpracování, klička, střelba, 1:1 ne – hlavičkování, vedení míče krytí tělem, vedení míče vzdálenou nohou, střídání hráčů na všech postech.
Mladší přípravka U8-U10 let Postupně zařazování zápasového rytmu, specializace zejména na HČJ a zdokonalování herních schopností. Snaha vyhnout se silovým tréninkovým jednotkám a větších fyzických zátěží. Tyto kategorie trénují výhradně na přírodní trávě, zaměření zejména na individuální herní činnosti, jelikož jsou velké rozdíly mezi dětmi. Mužstva mají 20 a více hráčů. Střídání pozic včetně gólmana, učit hráče strečink hlavně po TJ – principy bránění boční postavení čelní odebrání míč, skluz soubojové situace 1:1 – malé hry 2:2, 3:3, 4:4 plocha 35 x 25 metrů – Gólmanské TJ – Běžecká technika běh stranou dopředu, dozadu, rychlá práce dolních končetin, žebříky atd. Koordinačně – obratností cvičení – lepší ovládaní vlastního těla. První dva doteky variance různých cvičení razance přihrávky.
Starší přípravka U10–U11 let Postupně zařazování strečinku do tréninkové jednotky. Nadále rozvíjení a osvojování techniky a herních dovedností jednotlivce. Maximální zaměření malých forem tréninku. Hra 4:4, 5:5 V tomto věku je nejlepší rozvoj technických dovedností. Tréninky jsou prokládaný soutěživou formou, aby to děti bavilo, chtěli se učit. Běžecká technika běh stranou, dopředu dozadu rychlá práce dolních končetin. Koordinačně obratnostní cvičení – lepší ovládaní vlastního těla. První dva doteky variace různých cvičení razance přihrávky, přihrávková cvičení. Hry s brankářem, soubojová situace, práce tělem. Brankářské tréninky, veškerá technická chytání.
Mladší žáci U12-U13 Zaměření na rozvoj pohybové koordinace překážkové dráhy dynamickou rychlostních schopností. Svalová hmota nabírá u některých hráčů na objemu rychle jí než v předešlých letech. Na speciální tréninkové jednotky, střelba, rychlost. Regenerace, stravovací návyky, strečink. Technika v rychlostí HČJ – kontrola prostoru, komunikace, obranné, útočné činnosti – různé druhy kliček, tandem, hlavičkování – zaměření se na technické provedení HČJ – atletická průprava rozvoj a poznávání vlastního těla. Kondiční příprava, větší počet hráčů rozdělit do skupin – víc opakování.
Starší žáci U14-U15Zaměření na silové trénink. Jednotky, rozvoj a osvojování technických a rychlostních schopností. Rozvoj pohybové koordinace překážkové dráhy dynamickou rychlostních schopností. Svalová hmota nabírá u některých hráčů na objemu rychleji než v předešlých letech. Na speciální tréninkové jednotky, střelba, rychlost. Regenerace, stravovací návyky, strečink. Technika v rychlosti HČJ – kontrola prostoru, komunikace, obranné, útočné činnosti. Různé druhy kliček, tandem, hlavičkování, zaměření na technické provedení HČJ atletická průprava rozvoj a poznávací vlastnosti těla. Kondiční příprava, větší počet hráčů rozdělovat na skupiny – více opakování. Možné rozdělení měsíčního cyklu na týdny – první týden zaměření jen na obrannou činnost, druhý na útočnou. Každá tréninková jednotka bude mít návaznost. Stačí dvě max tři cvičení a ty opakovat – náročná cvičení, posun přes opakování dané činnosti – malé hry, omezený počet dotyků – práce s fyzioterapeutem PÚ silný, lehčí soupeř – kombinovat – plavaní.
Mladší dorost U17 Rozvoj rychlosti, koordinace a vytrvalosti. Zařazování herních situacích do TJ. Obranné útočné. Maximální zatížení v tréninku. Silová cvičení – vlastní tělo, dvojice, trojce, Intervalové hry. Soubojová cvičení. Dodržování základních principů hry. Standartní situace. Technika v rychlosti HČJ kontrola prostoru komunikace, obranné, útočné činnosti, součinnost – náběhy, výběr místa, práce s prostorem – přepínání pozorností, manipulace s blokem, útočné a obranné nácviky – komunikace, charakter hráče, týmová spolupráce, silové předpoklady, osobní souboje – kontrola míče, spoluhráčů – periferní vidění.
Starší dorost U19 V tomto věku dosahují maximálního tréninkového zatížení, kde se zaměřujeme na co nejefektivnější zařazení, kde se zaměřujeme na co nejefektivnější zařazení do dospělého fotbalu. Příprava taktiky a odolnosti fotbalisty. Vysoká kondiční a silová připravenost. Základní herní principy. Technika v rychlosti HČJ – týmová součinnost, záměrná manipulace s prostorem, Psychická odolnost, spolupráce, odpovědnost – rychlé přepínání pozornosti – připravenost na přechod do dospělého fotbalu.
Filozofie Vycházíme ze základních otázek – kam chceme dojít – A jak tam chceme dojít V centru pozornosti není výsledek, ale maximalizace komplexního rozvoje hráče. Naší myšlenkou všech trenérů není učení se různých cvičení, ale trénink myslí k přemýšlení o fotbale a způsobu, jak jej nejlépe naučit. Tři základní pilíře naší práce – zábava, učení přístupu. V praxi to znamená, že trénink neděláme pro sebe, ale pro hráče, který by měl bavit, tím pádem se jej chtějí i učit a trenér se dívá na správný přístup a snahu z nich dostal co nejvíce potenciálu. Chceme, aby si naší trenéři kladli otázky dle svých ročníků: Co jsou hráči momentálně schopný zvládnout. Co je můžu naučit, aby to pro ně nebylo moc těžké? V kategoriích přípravek, žáků. V tréninku uplatňovat hodně herní vytížení, zápasové podmínky, které mají rádi, a tak se fotbal chtějí snáze učit. Z větší části je nechat, aby se ve hře sami rozhodovali a tím lépe vnímali prostor, čas a soupeře. Ale určitě nevyřazovat i důležitost drilových cvičení HČJ. Dodržovat zásadních principů nastavených pro dané kategorie a propojené celou strukturou. Po tréninku a zápase řešit v klidu chyby nabídnout možné řešení hráči. Musíme se zajímat, jak se kluci zlepšují, ale chceme také vyhrávat být úspěšný. Učíme je nebýt arogantní, akceptovat jeden druhého v týmů. Informovanost hráčů v otázkách hygieny, regenerace.
Náš cíl Výchova vlastních trenérů, licence – Stabilita, neměnit trenéry, Zázemí a vybavení pro práci trenérů.
Trenér silný, odvážný, moudrý, náročný, nebojí se do toho trochu víc šlápnout – moc velké párání s dětmi nikam nevede – Dbát na to, aby hráči v prostorách klubu zdravili, docházka, společný odchod na hřiště a z něj, pořádek v každé šatně.
Škola nemáš výsledky, netrénuješ a nehraješ – Překypovat elánem, když je trenér veselý je i hráč veselý – jak jsem nastavený, emoce
Rodiče dvakrát do roka společná schůzka. Informovat rodiče. Co a jak budeme dělat, poslání trenéra, pravidla mezi trenérem rodičem hráčem. Rodič nesmí být zdrojem problémů.